kreta

meditativ yoga under

den blå græske himmel

yoga i det græske ø-hav

om efteråret forlænger vi sommeren og holder yogaferie i det græske ø-hav.

gennem en del år kom vi på øen, Symi, men da der er SÅ mange græske øer, valgte vi at prøve noget nyt.

efteråret 2014 var vi på Amorgos, øen som af gode grunde blev scene for Luc Besson's store dykkerkultfilm fra '84, Le Grand Bleu.

2015 gik turen for første gang til Kreta

her er vi lykkelige for at have fundet Sougia på sydvest Kreta, hvor vi vil tilbringe efterårets yogaferie og fremover fra midt i september til begyndelsen af oktober dyrke meditativ yoga under den blå græske himmel...

Sougia udtales som Surya på sanskrit, som vi kender fra solhilsen, Surya namaskar - surya betyder sol.

vi dyrker yoga på stranden helt nede i vandkanten om morgenen badet i en gylden solopgang, se billedet nedenfor af den 1,2 km lange smukke strand

der er masser af plads til at dyrke yoga nede på Sougias strand helst helt nede i vandkanten...

Sougia's lange skønne strand er særligt velegnet til yoga, da den består af små runde sten, som man synker ned i og det føles som kombination af yoga med hot-stone therapy.

se en lille pranayamaøvelse her

indimellem på meditativ udflugt ud i den skønne natur med måtten under armen, hvor vi dyrker yoga, hvor vi kommer frem...

herunder på udflugt til nabobugten, Lissos, hvor vi går gennem en imponerende slugt over bjerget og dyrker yoga på en oldgammel cirkelrund plads, som skabt til formålet.

Tusind tak for en vidunderlig uge! Din meditative yoga gør noget helt specielt både for min krop og sjæl - jeg har mærket det både på Symi og efter jeg er kommet hjem. Roen følger mig, også selvom kroppen har løbet stærkt efter jeg er kommet hjem.
skrev Hanne, der har været med mange gange på både Symi og Kreta og nu har udgivet bogen, yoga i skolen

Det var alt hvad jeg havde drømt om og mere til. Jeg var rigtig glad for den måde du underviser på, din stemme og dine sange, og for mig føltes det rigtigt med de mange meditative yogaøvelser. Jeg føler virkelig jeg har fået noget med mig hjem, som jeg kan arbejde videre på. Jeg fornemmer, at jeg så småt begynder at give mere slip, og at min holdning hele tiden bliver bedre.
Lige siden jeg forlod Symi har jeg tænkt på hvornår det kan blive den næste gang.

KH AM

Det var en virkelig dejlig og livsgivende oplevelse.
Jeg føler mig som 10 år yngre i min krop og sjæl
Fie, Varkala december 2011, der er med på Kreta næsten hvert efterår, hvor hun har haft sin datter, niece, søster og mor med mange gange...

meditative udflugter

udover den daglige yoga morgen og aften arrangeres meditative udflugter, hvor vi øver os i, at vejen er målet...

læs nyhedsbrevet om urtemeditation her

Sougia er omgivet af smuk natur optimalt

til at vandre på stier langs havet eller ind i bjergene.

den lokale kløft, agia Irini er et godt alternativ til den kendte Samaria kløft

omgivet af skøn natur i læ af bjergene er det oplagt at tage på opdagelse fx op til de lokale huler eller i følge guidebøgerne ad en af øens smukkeste stier langs vandet til Lissos.

udsigten oppe fra profeten Elias' kapel

selvom der er plads til at være alene, hygger vi os sammen på udflugter og vi ender tit med at spise brunch sammen efter morgenyoga og om aftenen mødes til middag på en af byens restauranter.

målet med den meditative yoga er en tilstand, så der er mange pauser og hele perioder i stilhed for at finde indre ro...

klik på billedet nedenunder og oplev stemningen ved solopgang på en lille video - og du vil mærke, at der er en grund til vi vender tilbage, år efter år...

OBS: pr 1.1.2019 er en ny lov trådt i kraft, der medfører, at jeg ikke længere kan lege rejsebureau, men udelukkende kun må stå for yogaen og selve kurset på destinationen.

det betyder, at ALT hvad der omhandler rejsen og opholdet - skal du selv tage 100% ansvar for!

... men det er heldigvis nemt selv at finde både billet og booke hotel over nettet :-)

rent praktisk

uge 37 + 38 + 39 + 40

12.september - 3.oktober 2024

vi er SÅ glade for at have fundet Sougia på Kreta's sydkyst - og det er stedet at være, når sommeren i Danmark går på hæld... 😊

bliv overbevist på denne lille video

udsigten over bugten med Sougia's lange skønne strand med bjergene i baggrunden

rejsen

du booker selv billetten til Chania CHQ lufthavn

på Vestkreta - flere luftfartsselskaber flyver direkte fra Jylland og Kastrup.

transfer

beregn knap 2 timers kørsel fra lufthavnen til Sougia.

dagligt kører 2 busser fra Chania til Sougia, nogen lejer en bil, men de fleste prajer evt. deler en taxa til 100 euro.

kurset

der er 4 timers yoga dagligt undtagen lørdag, der er ugentlig fridag

1 uge 2.100 kr.

pr. efterfølgende dag 300 kr.

2 uger 3.500 kr.

3 uger 5.000 kr.

de fleste er med en uge fx fra lørdag til lørdag

men du kan være deltage nøjagtigt, som du har lyst, så længe der er plads på holdet.

opholdet

vi bor i den skønne bugt ved byen Sougia, hvor der er flere muligheder for at bo både rart og billigt, helt nede ved den smukke over 1 km lange strand.

det er nemt at booke opholdet på et af Sougias hoteller, hvor du finder en liste med de forskellige hoteller HER

kreta's sydkyst

siden efteråret 2015 går efterårets yogaferie til Kreta's sydkyst, der har flere solskinstimer end resten af øen og et af Europa's mildeste klimaer.

Sougia ligger bag Lefka Ori, direkte oversat til de hvide bjerge - bjergkæden består nemlig af 50 tinder mere end 2.000 meter høje, så der er sne på meget af året.

"Mit søvnbehov blev mindsket med ca. 2 timer og der sænkede sig en ro over mit sind."

læs mere HER om Stines yogaferie

pga. tekniske problemer er det bedst at sende en mail direkte til mig på britt@balancen.net

Jeg var med Britt på Amorgos september 2014. Var blevet hende anbefalet og tog af sted uden at have mødt hende eller prøvet hendes timer først. Det var noget af det bedste jeg længe har gjort. Og bestemt ikke sidste gang jeg tager af sted med Britt. Det var ekstremt lærerigt, og jeg kom meget mere i dybden med yogaens væsen, end jeg har prøvet hos andre yogalærere. Britt er en dygtig, omhyggelig og enormt vidende yogalærer, og tilmed supersød. Tak, tak og atter tak. Jeg har stadigvæk en fantastisk ro i kroppen og har fået indarbejdet de fem tibetanere som fast morgentræning. En fantastisk måde at få gjort krop og sjæl klar til dagen.

Namaste fra Lene Spanggaard.